Världens mest korkade bransch

Fick för mig att läsa texten till ”Human”, The Killers fantastiskt otroligt rysligt bra låt, (Killers-skivorna har jag köpt på iTunes varför jag inte har något häfte) men klickade givetvis på videon först – som google placerade högst upp. Bara för att mötas av beskedet att innehållet inte var tillåtet i Sverige. Visst ja, de stora mediebolagen har ju börjat begränsa tillgången till videos på YouTube. Och det kan man ju verkligen förstå, för då går ju försäljningen av videosinglar ner. Not. Medieindustrin är verkligen världens mest korkade bransch (självklart var det inte svårt att hitta videon på YouTube i alla fall…).

Igår kväll skulle vi se ytterligare något avsnitt av ”Arrested Development” som vi helt lagligt hyr från Lovefilm. Men lagligt ska man inte ägna sig åt – då tvingas man nämligen titta på allehanda varningstexter om hur olagligt det är att inte göra som vi gjort. Med andra ord: vi som tittar lagligt straffas med varningstexter som inte går att spola förbi, de som laddar ner olagligt slipper det. Världens mest korkade bransch, som sagt.

Alla pratar om hur fantastiskt listigt Spotify är (jag har ju inte fått någon inbjudan så jag vet inte…) och det sprider sig som en löpeld. Vad gör världens mest korkade bransch då? Självklart begränsar de utbudet och stoppar en hel radda artister. Med andra ord: en tjänst lanseras som faktiskt vänjer människor vid att betala för musiken – istället för att ladda ner den gratis. Man kan tycka att det hade varit en chans för mediejättarna att komma ikapp utvecklingen – att äntligen sluta med försöken att vrida klockan tillbaka. Men om de gjorde så så vore de ju inte världens mest korkade bransch. Och en sådan topplacering vill man ju inte gå miste om.

Jag tycker att upphovsmän ska ha betalt för sitt arbete och sitt skapande. Jag är inte för idéerna om att ”all information ska vara fri” – jag tror inte ens att det är bra för utvecklingen. Men om exempelvis artister ska kunna få betalt även i framtiden krävs det att världens mest korkade bransch byter ut ett antal gubbar på ledande poster. Kanske kunde de värva någon käck yngling som jobbat med Spotify? Fast då kanske inte mediejättarnas jurister får lika mycket att göra. Och det vore ju tråkigt, för då blir det ju pengar över till artisterna. Och så kan man ju inte ha det…

2 reaktioner på ”Världens mest korkade bransch”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *